Loża szyderców – brzmi znajomo? Biblijny psalm już w starożytności ostrzegał przed miejscem, gdzie kpina staje się stylem życia…
Czy w Biblii pojawia się loża szyderców? O jakim miejscu szyderców mowa na początku Psalmu 1 i o co chodzi w tym fragmencie?
“Loża szyderców” to zapewne dla wielu z Was znane wyrażenie. Jest używane do opisania grupy osób, które w sposób cyniczny, złośliwy lub prześmiewczy komentują działania innych, a kpina i cynizm mogą być też ich sposobem na życie.
Czy w Biblii pojawia się loża szyderców?
Podobne wyrażenie pojawia się w Psalmie 1,1: „Szczęśliwy mąż, który nie idzie za radą występnych, nie wchodzi na drogę grzeszników i nie siada w kole szyderców.” (Ps 1,1). Po hebrajsku אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ, בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים, לֹא עָמָד, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב
Użyte w oryginale wyrażenie מושב לצים (moszaw lecim) dosłownie oznacza „siedzenie szyderców” lub „zasiadanie wśród szyderców”. W polskich przekładach spotykamy różne tłumaczenia: grono szyderców, stolica pośmiewców, koło szyderców, a nawet stolica zarazliwości.
Adekwatnym tłumaczeniem wydaje się też właśnie „loża szyderców” – bo dobrze oddaje zarówno ton, jak i sens tego wyrażenia. Słowo „loża” sugeruje środowisko, pewną elitę lub wspólnotę, ale o wyraźnie negatywnym, pogardliwym charakterze. TO nie tylko grupa przypadkowych ludzi, to miejsce, gdzie w szyderstwo staje się postawą, według tego powiedzenia.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat judaizmu oraz tekstów biblijnych, możesz zapisać się na kurs hebrajskiego biblijnego.
Loża szyderców w oryginale biblijnym
Przyjrzyjmy się więc dokładnie temu wyrażeniu w hebrajskim oryginale. Składa się z dwóch wyrażeń. Jedno z nich to מושב (moszaw), które wskazuje na jakieś miejsce i odnosi się do rdzenia י-ש-ב (j-sz-w). Ten rdzeń jest związany przede wszystkim z siedzeniem i osiadnięciem, a więc może to być siedzisko, siedziba, osada, a także siedzenie takie jak fotel czy właśnie loża. Natomiast słowo לצים (lecim) odnosi się do ludzi drwiących, szydzących, pogardliwych (w liczbie pojedynczej לץ – lec).
We wspomnianym fragmencie mowa o słuchaniu złych rad, następnie wejściu na grzeszną drogę i trwałym zasiadaniu, czyli trwałym zakorzenieniu w postawie pogardy wobec świętości. Jest to więc obraz stopniowego oddalania się od dobra oparty na metaforze drogi i w końcu zasiadaniu, osiadnięciu jako utrwaleniu czegoś. Każdy kolejny kolejny krok oznacza tu głębsze zaangażowanie w negatywne zachowania – od słuchania złych rad, przez zatrzymywanie się wśród grzeszników, aż po trwałe zasiadanie wśród tych, którzy drwią z wartości duchowych.
Analizując to szczegółowo, trzeba zwróci uwagę, że cały wers ma strukturalnie progresywny charakter – zarówno w języku hebrajskim, jak i w tłumaczeniu. To jest tzw. paralelizm synonimiczny z intensyfikacją, charakterystyczny dla poezji hebrajskiej:
- nie idzie za radą występnych (etap mentalny – przyjmowanie poglądów),
- nie stoi na drodze grzeszników (etap praktyczny – angażowanie się),
- nie siada w kole szyderców (etap tożsamościowy – przynależność).
Dodanie tego pokazuje, że loża szyderców to nie punkt wyjścia, ale finalne stadium degradacji duchowej. To przestrzeń, w której szyderstwo nie jest chwilowym żartem, ale trwałą postawą serca.
„Loża szyderców” to symbol ludzi, którzy drwią z Boga, duchowości i wartości religijnych. Psalmista wyraźnie mówi: szczęśliwy (błogosławiony) człowiek trzyma się od nich z daleka.
Szyderstwo jako antyteza mądrości biblijnej
W księdze Przysłów i w Psalmach szydercy (לֵצִים – lecim) są przeciwieństwem mądrych. Szydercy odrzucają napomnienie, są pyszni, zamknięci na przemianę. Możesz więc zaznaczyć, że „loża szyderców” symbolizuje bunt przeciwko mądrości i pokorze, a więc również przeciwko Bogu.W księdze Przysłów i w Psalmach szydercy (לֵצִים – lecim) są przeciwieństwem mądrych. Szydercy odrzucają napomnienie, są pyszni, zamknięci na przemianę. Możesz więc zaznaczyć, że „loża szyderców” symbolizuje bunt przeciwko mądrości i pokorze, a więc również przeciwko Bogu.
W Biblii szyderstwo nie jest traktowane jako niewinna kpina czy ironiczny komentarz. Jest to postawa głęboko duchowo niebezpieczna, ponieważ stanowi jedną z głównych przeszkód na drodze do mądrości. Szyderca nie tylko nie przyjmuje pouczenia, ale wręcz gardzi nim i aktywnie je ośmiesza. W ten sposób oddziela się od Bożej prawdy i od wspólnoty ludzi prawych. Przykładami tego są następujące fragmenty z księgi Przysłów:
„Nie karć szydercy, aby cię nie znienawidził. Karć mądrego – a cię pokocha.” (Prz 9,8)
„Szyderca nie miłuje tego, kto go strofuje, do mędrców nie pójdzie.” (Prz 15,12)
Szyderstwo jest tu ukazane jako przeciwieństwo pokory, która jest podstawą mądrości. Mądry człowiek uczy się, przyjmuje napomnienie i wzrasta – szyderca zamyka się w pysze, nie chce się zmieniać, a każdą próbę korekty traktuje jako atak. Tymczasem mądrość biblijna zaczyna się od bojaźni Bożej: „Bojaźń Pana jest początkiem mądrości” (Prz 9,10) – szyderca odrzuca tę bojaźń, traktując duchowość jako naiwność lub przedmiot żartów.
Księga Przysłów ostrzega także, że obecność szyderców psuje wspólnotę: „Wypędź szydercę, a kłótnia zniknie, spór i zniewagi ustaną” (Prz 22,10). To pokazuje, że szyderstwo nie tylko niszczy osobę, która je uprawia, ale również zatruwa relacje, prowadzi do konfliktów i pogardy.To pokazuje, że szyderstwo nie tylko niszczy osobę, która je uprawia, ale również zatruwa relacje, prowadzi do konfliktów i pogardy. Księga Przysłów ostrzega także, że obecność szyderców psuje wspólnotę: „Wypędź szydercę, a kłótnia zniknie, spór i zniewagi ustaną” (Prz 22,10). To pokazuje, że szyderstwo nie tylko niszczy osobę, która je uprawia, ale również zatruwa relacje, prowadzi do konfliktów i pogardy.To pokazuje, że szyderstwo nie tylko niszczy osobę, która je uprawia, ale również zatruwa relacje, prowadzi do konfliktów i pogardy.

Na bieżąco polecamy różne rzeczy na naszych social mediach: Instagram, Facebook.